Asiakkaan ja potilaan oikeudet

Terveydenhuollon asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet

Potilaan asemasta ja oikeuksista säädetyn lain nojalla potilaalla on:

  • oikeus hyvään hoitoon ja kohteluun kunnioittaen hänen itsemääräämisoikeuttaan, ihmisarvoa, yksityisyyttä ja vakaumustaan
  • oikeus terveydentilan edellyttämään terveyden- ja sairaanhoitoon, asialliseen tutkimukseen ja oikeaan hoitopaikkaan
  • oikeus kieltäytyä tutkimuksesta tai hoidosta
  • oikeus tarpeelliseen tiedonsaantiin ymmärrettävässä muodossa koko hoidon ajan, tarvittaessa järjestettävä tulkkaus
  • oikeus saada tietää hoitoon jonottamisen syy ja kesto
  • oikeus saada tarvittaessa tutkimusta, hoitoa, lääkinnällistä kuntoutusta koskeva tai muu vastaava suunnitelma
  • oikeus saada ja tarkastaa häntä itseään koskevia tietoja ja tarvittaessa pyytää oikaisemaan ne
  • oikeus asiakirjasalaisuuteen ja työntekijöiden vaitioloon
  • oikeus sopia hoitotavasta mahdollisuuksien mukaan.
  • oikeus tulla kuulluksi alaikäisenäkin
  • oikeus tehdä muistutus hoidostaan tai kohtelustaan hoitoyksikön johtavalle viranhaltijalle
  • velvollisuus antaa terveydenhuollon järjestämisessä ja toteuttamisessa tarvittavat tiedot.

Sosiaalihuollon asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet

Sosiaalihuollon asiakaslain mukaan asiakkaalla on:
 
  • oikeus saada laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa ja hyvää kohtelua ilman syrjintää.
  • oikeus saada selvitys toimenpidevaihtoehdoista.
  • oikeus saada toivomuksensa, mielipiteensä, etunsa ja yksilölliset tarpeensa huomioon otetuiksi sosiaalihuollon toteutuksessa
  • oikeus saada ymmärrettävällä tavalla selvitys palvelu- ja toimenpidevaihtoehdoista sekä oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan
  • oikeus saada päätös, sopimus ja/tai suunnitelma sosiaalihuollon järjestämisestä
  • oikeus saada ja tarkastaa häntä itseään koskevia tietoja ja tarvittaessa pyytää oikaisemaan ne
  • oikeus asiakirjasalaisuuteen ja sosiaalihuollon työntekijöiden vaitioloon
  • oikeus tehdä muistutus huonosta palvelusta ja kohtelusta
  • velvollisuus antaa sosiaalihuollon järjestämisessä ja toteuttamisessa tarvittavat tiedot.

Sosiaaliasiamies ja potilasasiamies neuvovat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaita heidän oikeuksissaan ja avustaa tarvittaessa.

Tiedostot:
Muistutus
Opas potilaan oikeuksiin

Yhteystiedot Yhteystiedot

Potilasasiamies 

Jaana Hynninen


Puhelinajat maanantai ja tiistai
klo 8.30 - 10.00
puh. 040 712 1045

Tapaamiset ajanvarauksella

Käyntiosoite:
Iisalmen sairaala
Riistakatu 23, 74120 Iisalmi

Postiosoite:
Ylä-Savon SOTE
kuntayhtymä
PL 4, 74101 Iisalmi

Yhteystiedot Yhteystiedot

Sosiaaliasiamies
Seppo Niskanen

ti, ke ja to klo 10-13
puh. 010 830 5106

tavattavissa joka kuukauden ensimmäinen  tiistai klo 13-15
osoitteessa:
Merikratos Sosiaalipalvelut Oy/
Niskanen
Pohjolankatu 1, 74100 Iisalmi