Jalkojen hoito

Jalkojen omahoito osana henkilökohtaista terveydenhoitoa vaikuttaa ihmisen päivittäiseen liikkumiseen ja elämälaatuun. Iho- ja kynsimuutosten syntymistä voidaan ehkäistä tarkistamalla ja korjaamalla jalkojen omahoitotottumuksia.

Kuiva iho, halkeamat, kovettumat ja känsät ovat yleisiä jaloissa, joita rasvataan kerran viikossa tai ei lainkaan. Saunomisen, uimisen ja päivittäisen suihkussa käynnin jälkeen kosteaan ihoon levitetään perusvoidetta, jolloin kosteus sitoutuu tehokkaammin ihoon. Jalkasilsalle altistavia varvasvälihautumia syntyy, jos varvasvälejä ei kuivata pesun jälkeen. Lyhyiksi ja pyöristetyksi leikatut varpaankynnet johtavat usein kynsimuutosten syntyyn.

Jalkojen liikahikoilusta kärsivien on syytä kiinnittää erityistä huomiota sukkien ja kenkien valintaan ja huoltoon. Tehostettu jalkahygienia ja hikoilua vähentävien hoitoaineiden käyttö on paikallaan.

Jalkojen omahoito sisältää jalkojen päivittäisen pesun, kuivaamisen, jalkaterien ja säärien rasvaamisen sekä sopivien sukkien ja kenkien käytön. Varpaankynsien leikkaaminen oikealla tavalla, kulmia pyöristämättä, säästää kivuliailta kynsivaivoilta.

Säännöllinen jalkavoimistelu venyttävine ja vahvistavine harjoitteineen sekä alaraajojen linjausharjoitteet tukevat alaraajojen ja jalkaterien oikeanlaisia toimintoja ja voivat estää jalkakipujen lisäksi alaraajojen, jalkaterien ja varpaiden virheasentojen sekä lattajalan kehittymisen.

Jalkojen omahoitoon tarvitaan pehmeäharjaksinen harja, saippuaa tai hapanta pesunestettä, henkilökohtaiset kynsisakset tai -leikkurit, kynsiviila ja ihotyypin mukaista perusvoidetta jalkapohjien ja säärien rasvaukseen.

(Riitta Saarikoski, Minna Stolt ja Irmeli Liukkonen)