Liikunta

 

Kaikki syyt, jotka estävät meitä liikkumasta, ovat tekosyitä  – Urho Kekkonen

 

Liikunta on tärkeä tekijä terveyden edistämisessä ja toimintakyvyn ylläpitämisessä. Hyvä lihaskunto vaikuttaa jaksamiseen, kehon ryhtiin ja sitä kautta kohentaa itsetuntoa, joka parantaa elämänlaatua monin tavoin. Lihaskunnon merkitys varsinkin iäkkäille ihmisille on erittäin tärkeää kotona pärjäämisen kannalta. Hyvä lihastasapaino ja -voima ennaltaehkäisee kaatumisia ja murtumia, jotka heikentävät ikäihmisten toimintakykyä pitkäksi aikaa.

Lihasvoimaharjoittelu on erinomainen luustoa vahvistava laji ja sen myötä tuki- ja liikuntaelinten vaivat vähenevät. Liikunta vähentää myös lievää masennusta. Riittävästi liikkumalla on mahdollista tehokkaasti ehkäistä lihomista.

Säännöllisen liikunnan terveysvaikutukset:

  • vähentää kehon ylimääräisen rasvan määrää
  • alentaa kohonnutta verenpainetta ja vaikuttaa myönteisesti veren rasvoihin ja hyytymisominaisuuksiin
  • vahvistaa luita ja lihaksia
  • parantaa ryhtiä ja kuntoa
  • vähentää ummetusta
  • kohentaa mielialaa ja rentouttaa
  • parantaa kehontuntemusta
  • antaa voimia arkeen
  • tuo paremman unen
  • lisää fyysistä ja psyykkistä jaksamista
  • hidastaa toimintakyvyn heikkenemistä
  • parantaa lievän ja kohtalaisen masennuksen ja ahdistuneisuuden oireita.

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän jäsenkuntien liikuntapalvelut

Iisalmen liikuntapalvelut                                     Vieremän  liikuntatoimi
Liikuntapalvelut                                                      Liikuntapalvelut
Uimahalli                                                                Ohjattu liikunta
Ohjattu liikunta

Kiuruveden liikunta ja ulkoilu                            Sonkajärven liikunta ja ulkoilu
Liikuntapalvelut                                                      Liikuntapalvelut
Uimahalli              
Ohjattu liikunta