Uni ja nukkuminen

Riittävä uni ja rauhallinen nukkumisympäristö ovat hyvän terveyden tärkeitä osatekijöitä. Unen määrä ja laatu ovat tärkeitä, sillä hyvä uni huoltaa kehoa, fyysinen väsymys poistuu ja elimistön toimintakyky palautuu. Riittämätön uni heikentää suorituskykyä, altistaa monille sairauksille, tuki- ja liikuntaelinongelmille ja ylipainolle. Aikuinen tarvitsee noin 7-8 tuntia yössä unta. Ikääntyessä unen tarve usein vähenee.

Riittävällä ja hyvälaatuisella unella on paljon positiivisia vaikutuksia:

  • parantaa oppimista, muistia, keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta
  • parantaa reaktio- ja ongelmanratkaisukykyä
  • parantaa vastustuskykyä
  • täyttää aivojen energiavarastoja ja pitää energisenä
  • lisää luovuutta, joustavuutta ja rentoutta
  • edistää lapsen tervettä kasvua ja kehitystä.

Linkkejä Linkkejä

Uni ja vireys 
Vireys, väsymys ja suorituskyky

Aikuiset:
Unettomuus 
Liikaunisuus 
Painajaisunet 
"Kun ihminen nukkuu, niin se on kuin panisi rahaa pankkiin"

Lapset:
Uni 
Lapsen ja nuoren uni

Lapsen unihäiriöt

Lisätietoa lasten uniasioista löydät seuraavista julkaisuista:
Mäenpää-Heikkilä O., Miksi lapseni ei nuku? Unihäiriöt ja unenpuute vauvasta murkkuun, Helsinki, Minerva Kustannus, 2007
Keski-Rahkonen A, Nalbantoglu M., Unihiekkaa etsimässä Ratkaisuja vauvan ja taaperon unipulmiin, Helsinki, Kustannus Oy Duodecim, 2011.