Asset Publisher

Anna palautetta

Navigation Menu

Uutinen

Vastaanotot digitalisaation avulla etänä toimiviksi

26.10.2020 klo 14.54

Kuntayhtymän vastaanotot toimivat tänä päivänä usein myös etänä ja kuntalaiset ovat ottaneet palvelut omakseen nopeasti. 

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä on astunut vastaanottojen digitalisaation polulle muuttamalla koko organisaation palveluita etänä toimiviksi. Korona-kriisi tehosti etäpalveluiden käyttöönottoa. Etäpalvelut tarkoittavat sitä, että asiakkaan on mahdollista saada yhteys ammattilaiseen esimerkiksi chatin tai videoyhteyden kautta. 

Etäpalveluiden käyttöönotto laajenee kuntayhtymässä jatkuvasti. Palvelut voidaan tuottaa myös muualta ja tällä hetkellä esimerkiksi osa kuntayhtymän puheterapeutin ja lääkärin palveluista hoituvat toiselta puolelta Suomea.

”Yhteistyökumppanimme Flowmedikin eKonsultaatio on helppokäyttöinen sekä ammattilaiselle että asiakkaalle. Tekninen käyttöönotto oli tästä syystä mahdollista toteuttaa nopeasti”, kertoo etävastaanottoprojektin vetäjä ja kehittäjä Eija Tyyskä Ylä-Savon SOTE kuntayhtymästä.

Etäpalvelut ikäihmisten aktiivikäytössä

Kuntayhtymän kotona asumisen tuki on ottanut aktiivisesti etävastaanotot käyttöön ja lisäksi mm. ikäihmisten kotiuttamisprosessiin on saatu omaiset mukaan etäyhteyksien kautta asuinkunnasta riippumatta. Etäpalveluiden kautta kuntayhtymän asumispalveluyksiköissä omaiset pääsevät myös hoitoneuvotteluihin mukaan etäyhteyksien kautta tai iäkäs asukas osallistumaan sukujuhliin videoteitse.

”Muutos ei ole tapahtunut itsestään. Mahdolliset haasteet päätettiin ”kampittaa” jo etukäteen yhteistyössä ammattilaisten ja yhteistyökumppaniemme kanssa. Palvelun kehittäminen toteutuu tällä hetkellä tarpeista käsin”, jatkaa Tyyskä.

”Kaiken a ja o on kuitenkin johdon sitoutuminen, strateginen suunnan näyttäminen ja innokkaat kehittäjät. Toimintamallit kuvataan, asetetaan tavoitteet ja niitä seurataan aktiivisesti joka kuukausi erilaisissa työryhmissä ylintä johtoa myöten. Tämä on ehdottoman tärkeää muutoksen jalkauttamisessa osaksi arkea”, kiteyttää Tyyskä. 

Pohjois-Savon liitto on myöntänyt kuntayhtymälle Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitusta Etäpalvelut haltuun -hankkeeseen etäpalvelujen lisäämiseksi ja kehittämiseksi. Hankkeen toteutusaika on 8/2020-7/2021. 

Lisätietoja kuntayhtymän etävastaanotoista löytyy osoitteesta www.ylasavonsote.fi/etavastaanotto 

Lisätietoja, Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä, kehittäjä Eija Tyyskä, 040 712 1041, eija.tyyska@ylasavonsote.fi