Breadcrumb
- Palvelut
- Terveys ja sairaanhoito
- Sairaanhoitajan vastaanotto
Sairaanhoitajan vastaanotto
Sairaanhoitajan vastaanotto
Kaikissa terveyden- ja sairaanhoitoon liittyvissä asioissa ei tarvitse varata aikaa lääkärille, vaan voit hakeutua terveyskeskuksen sairaanhoitajan vastaanotolle. Voit kääntyä sairaanhoitajan puoleen, kun tarvitset lyhytkestoisen sairaanhoidollisen toimenpiteen, esimerkiksi ompeleiden poiston. Sairaanhoitajat vastaavat yhdessä asiakkaan kanssa kansansairauksien, kuten diabeteksen, verenpainetaudin ja sydän- ja verisuonisairauksien ennaltaehkäisystä ja hoidosta.
Sairaanhoitaja
* kirjoittaa lyhyitä sairauslomia ja antaa hoito-ohjeita
* ohjaa toimenpiteisiin valmistautumisessa
* antaa yleistä terveysneuvontaa
* hoitaa haavoja
* poistaa haavaompeleet
* toteuttaa lääkärin määräämät lääkehoidot
* antaa rokotuksia. Kaukomatkan vuoksi tarvitaan rokotussuunnitelma. Varaa aika rokotushoitajalle. Kausi-influenssarokotukset järjestetään erillisen ilmoituksen mukaisesti
* antaa terveysneuvontaa ja ohjausta sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon
* tekee terveystarkastuksia
* arvioi maksutta jaettavien hoitotarvikkeiden tarpeen ja opastaa niiden käyttöä.
Potilas ottaa yhteyttä terveyskeskukseen puhelimitse, sähköistä palvelua käyttäen tai tulemalla itse paikalle. Takaisinsoittoon tallentuneisiin puheluihin vastataan saman päivän aikana.
Sairaanhoitajan vastaanotot ovat maksullisia.
Toimi näin
Ajan voit varata joko puhelimitse tai sähköisesti Ylä-Savon SOTE:n Internet- sivun kautta.
Haavahoitajan ajanvaraus Iisalmi
Kun tarvitset vastaanottoaikaa, ole yhteydessä vastaanottojen sairaanhoitajaan, joka kartoittaa hoidon tarpeesi. Sairaanhoitaja voi hoidon tarpeen arvioinnin perusteella ohjata sinut käymään laboratoriokokeissa tai tarvittaessa varata sinulle ajan lääkärin vastaanotolle. Sairaanhoitajat ohjaavat ja neuvovat myös puhelimessa, jolloin sinun ei tarvitse tulla vastaanotolle.
Päivystyksen puhelinneuvonta
Soita henkeä uhkaavassa tilanteessa yleiseen hätänumeroon 112.
Kun tarvitset kiireellistä ja päivystyksellistä hoitoa, soita päivystyksen puhelinneuvontaan ennen vastaanotolle hakeutumista. Puhelinneuvonnan sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvioinnin, neuvoo ja ohjaa sinua.
Päivystyksessä on puheluiden takaisinsoittopalvelu. Kun soitat, kuuntele vastaajan viesti loppuun. Puhelinnumerosi tallentuu takaisinsoittojärjestelmään ja hoitaja soittaa sinulle takaisin mahdollisimman pian. Mikäli sinulla on salainen puhelinnumero, näppäile puhelinnumerosi, johon soitamme takaisin.
Standard opening times
Open 24/7Hoidontarpeen arviointi
Sairaanhoitaja arvioi oireidesi perusteella hoidon tarpeen ja kiireellisyyden, ohjaa omahoitoon, tarvittaessa suunnittelee ja järjestää jatkohoidon.
Standard opening times
Avoinna arkisin klo 8-15- Monday - Friday 08:00 - 15:00
Kiuruveden terveyskeskus
Kiuruveden terveyskeskuksessa on perusterveydenhuollon ja perhe- ja aikuissosiaalityön palveluja sekä hoitokodit Niva ja Veikkola.
Osoite
Nivankatu 31, 74700 KIURUVESI
Standard opening times
- Monday - Friday 06:30 - 18:00
Muut yhteystiedot
Sonkajärven sosiaali- ja terveyskeskus
Sonkajärven terveyskeskuksessa on perusterveydenhuollon palveluja sekä palvelukeskus Tuulikannel.
Osoite
Taivallahdentie 4, 74300 SONKAJÄRVI
Standard opening times
Terveyskeskus on avoinna:- Monday - Friday 07:00 - 15:30
Muut yhteystiedot
Iisalmen terveyskeskus
Iisalmen terveyskeskuksessa on perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja sekä osastopalvelut.
Osoite
Meijerikatu 2, 74120 IISALMI
Standard opening times
- Monday - Friday 07:30 - 20:00
- Saturday 08:30 - 20:00
- Sunday 08:30 - 20:00
Muut yhteystiedot
Vieremän terveyskeskus
Vieremän terveyskeskuksessa on perusterveydenhuollon sekä perhe- je aikuissosiaalityön palveluja.
Osoite
Ponssentie 11, 74200 VIEREMÄ
Standard opening times
Terveyskeskus avoinna:- Monday - Friday 07:00 - 16:00
Muut yhteystiedot
Terveydenhuollon sähköinen asiointi ja ajanvaras (eTerveyspalvelu)
Voit asioida terveydenhoitoon liittyvissä kiireettömissä asioissa eTerveyspalvelussa. Sähköinen asiointi on maksutonta.
Voit varata aikaa, tilata hoitotarvikkeita ja täyttää terveydenhuollon kyselylomakkeita.
Osa sähköisistä palveluista edellyttää erillistä sähköisen asioinnin suostumusta. Suostumuksen voit tehdä eTerveyspalvelun -asiointisivun Lomakkeet -kohdassa tai vastaanottokäynnin yhteydessä.
Asiointi edellyttää vahvaa tunnistautumista, joko verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Mikäli sinulla ei ole käytössä mitään näistä tunnistusvälineistä, voit antaa toiselle henkilölle valtuutuksen toimia puolestasi terveydenhuollon sähköisissä palveluissa.
Marevan annostelu ja INR-vastaus tekstiviestillä
Laskimotukoksen tai keuhkoveritulpan hoitoon tarvitaan verenohennushoitoa, joka estää uusien tulppien synnyn, sydämen tekoläpät ja useat muutkin tilanteet tai sairaudet vaativan veren ohentamista. Veren hyytymisaikaa pidennetään lääkkeillä 2–3 kertaa normaalia pidemmäksi. Tällöin veri vielä hyytyy, mutta tavallista hitaammin. Pienet verenvuodot lakkaavat verihiutaleiden avulla, joihin verenohennuslääkitys ei vaikuta. Lisätiedot ja sopimus palvelun käytöstä hoitavalta sairaanhoitajalta ja/tai lääkäriltä.
Chat
Chat -palvelu on käytössä:
* terveyspalvelut (hoitaja ja lääkärin vastaanottopalvelut)
* suun terveydenhuolto
* ikäihmisten palvelut
* päihde- ja mielenterveyspalvelut (13-30 vuotta)
* perheiden ja nuorten palvelut
* neuvola ja kouluterveydenhoidon palvelut.
Chat -palvelussa voit asioida nimettömänä.
Jos asiasi on henkilökohtainen, niin chat -palveluohjaaja pyytää sinua tekemään vahvan tunnistautumisen (Suomi.fi -tunnistus pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella).
Keskustelu on mahdollista myös muuttaa videoyhteydeksi. Saa osallistumislinkin tekstiviestinä tai sähköpostina. Linkin avattuasi voit asioida videoyhteyden kautta.
Chat -palvelun kautta voidaan lähettää liitetiedostoja (pdf tai kuva).
Kun chat–palvelu on suljettu, voit kiireettömissä asioissa jättää yhteydenottoviestin.
Sähköiset lomakkeet
Verkkolomakkeilla kerätään ajantasaista tietoa asiakkaan terveydentilasta. Lomakkeilla voi toimittaa esimerkiksi esitietoja vastaanottoaikaa tai toimenpidettä varten sekä kotimittaustuloksia. Käytössämme ovat muun muassa seuraavat lomakkeet:
* Sähköisen asioinnin suostumus
* Diabeteshoitotarvikkeiden tilaus
* Rokotusselvityslomake
* Hoitotarviketilaus-lomake
* Opiskeluterveydenhuollon terveyskysely
* Ehkäisyn esitietolomake
* PEF-, verenpaineen-, ja verensokeri -seurantalomakeet
* Tupakka-, alkoholi- (Audit), huume- ja ravintokyselyt
* Kouluunlähtötarkastuksen esitietolomake
Etävastaanotto
Etävastaanotto on vaihtoehto tavalliselle vastaanottokäynnille. Etävastaanotosta voit sopia ajanvarauksen yhteydessä.
Osallistumislinkin saat tekstiviestinä älypuhelimeen tai sähköpostiin, tai molempiin.
Voit itse valita, osallistutko etävastaanotolle älypuhelimella vai tietokoneella.
Etävastaanoton aikana on mahdollista lähettää liitetiedostoja ja viestiä kirjoittamalla. Etävastaanotolla voi olla mukana omaisia/läheisiä tai muita sinun asiointiisi liittyviä ammattilaisia.
Mielenterveys- ja päihdepsyykkarin yhteydenottolomake
Yhteydenottopyynnön voit täyttää mihin vuorokauden aikaan tahansa, täytä yhteydenottopyyntö ja mielenterveys-ja päihdepsyykkari ottaa sinuun yhteyttä. Muistathan täyttää yhteystietosi.
Lomakkeet
Puolesta asiointi/Valtuutus yli 18 – vuotiaan puolesta asiointiin
Puolesta asiointi/Valtuutus yli 18 – vuotiaan puolesta asiointiin