Breadcrumb

Sairaanhoitajan ja lääkärin vastaanotto ja Enska-palvelu

Sairaanhoitajan ja lääkärin vastaanotto ja Enska-palvelu

Terveyskeskuksesta saat apua terveyden tai sairauden hoitoon. Sairaanhoitaja arvioi tilanteesi ja ohjaa sinua ja tarvittaessa varaa ajan sairaanhoitajan, lääkärin tai muun asiantuntijan ajanvarausvastaanotolle tai Enska-palveluun.

* Kun sinulla on uusi kiireetön terveysongelma tai pitkäaikaisen sairauden uusi oire, saat ohjausta ja hoitoa Enska-palvelussa, joka toimii ajanvarauksella.

* Lääkärin ajanvarausvastaanotolla tai lääkärin etävastaanotolla saat hoitoa esimerkiksi uusiin tai aikaisempiin sairauksiin sekä tarvittavat lähetteet, todistukset ja lausunnot.

* Perussairauksien (esimerkiksi diabetes, astma, verenpaine- ja verisuonisairaudet) seuranta ja hoito tapahtuvat sairaanhoitajan ajanvarausvastaanotolla, sinun ja hoitajan yhdessä tekemän hoitosuunnitelman mukaisesti.

Jos sinulle on tehty sepelvaltimoiden pallolaajennus tai ohitusleikkaus ja kotiudut Kuopion yliopistollisesta sairaalasta (KYS), ota yhteys oman kuntasi sairaanhoitajaan tai sydänhoitajaan. Saat häneltä neuvontaa ja ohjausta toimenpiteen jälkeen.

Toimi näin

Ota yhteyttä terveyskeskukseen

* chat-palvelun kautta tai

* varaa aika lääkärin tai sairaanhoitajan ajanvaraus- tai etävastaanotolle sähköisesti eTerveyspalvelusta internetsivuilta ylasavonsote.fi/eterveyspalvelu) tai

* soita sairaanhoitajan puhelinasiointiin. Sairaanhoitaja arvioi hoidon tarpeen, ohjaa omahoitoon tai suunnittelee ja järjestää jatkohoidon.

Ennen vastaanotolle hakeutumista voit arvioida hoidon tarvettasi Terveyskylä.fi-verkkosivuilta. Terveyskylästä löydät myös terveysneuvoja, riskitestejä ja omahoidon ohjeita.

* Terveyskylän Omahoito-oppaista saat neuvoja itsenäiseen omahoitoon.

* Terveyskylän Itsehoito-ohjeista löydät ohjeita terveysongelmiin. Ohjeet auttavat sinua arvioimaan, milloin on syytä hakeutua ammattilaisen hoidon tarpeen arvioon.

Sydänhoitajan puhelinasiointi

Kun sinulle on tehty sepelvaltimoiden pallolaajennus tai ohitusleikkaus ja pääset pois Kuopion yliopistollisesta sairaalasta (KYS), ota yhteys oman kuntasi sairaanhoitajaan tai sydänhoitajaan. Saat häneltä neuvontaa ja ohjausta toimenpiteen jälkeen.

Additional information

Sairaanhoitajan puhelinasiointi

Sairaanhoitaja arvioi oireidesi perusteella hoidon tarpeen ja kiireellisyyden, ohjaa omahoitoon, tarvittaessa suunnittelee ja järjestää jatkohoidon.

Standard opening times

Avoinna arkisin klo 8-15
  • Monday - Friday 08:00 - 15:00

Additional information

Sairaanhoitajan puhelinpalvelussa on käytössä puheluiden takaisinsoittopalvelu. Kuuntele nauhoite ja toimi ohjeen mukaan: Koronaan liittyvissä asioissa valitse numero 1. Muissa asioissa valitse numero 2. Jos haluatte, että teille soitetaan takaisin, valitse numero 1. Jos numerosi on salainen tai haluat ilmoittaa toisen numeron, valitse numero 2. ja näppäile toinen numero. Valinta tallentuu puhelinpalveluohjelmaan ja sairaanhoitaja soittaa sinulle takaisin saman päivän aikana.

Kiuruveden terveyskeskus

Kiuruveden terveyskeskuksessa on perusterveydenhuollon ja perhe- ja aikuissosiaalityön palveluja sekä hoitokodit Niva ja Veikkola.

Osoite

Nivankatu 31, 74700 KIURUVESI

Standard opening times

  • Monday - Friday 07:00 - 18:00

Muut yhteystiedot

Additional information

Sonkajärven sosiaali- ja terveyskeskus

Sonkajärven terveyskeskuksessa on perusterveydenhuollon palveluja sekä palvelukeskus Tuulikannel.

Osoite

Taivallahdentie 4, 74300 SONKAJÄRVI

Standard opening times

Terveyskeskus on avoinna:
  • Monday - Friday 07:00 - 15:30

Muut yhteystiedot

Additional information

Kampus Terveys (entinen Iisalmen terveyskeskus)

Kampus Terveys -rakennuksessa (entinen Iisalmen terveyskeskus) on perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja sekä osastopalvelut.

Osoite

Meijerikatu 2, 74120 IISALMI

Standard opening times

Kampus Terveys, pääovi avoinna:
  • Monday - Friday 07:30 - 20:00
  • Saturday 08:30 - 17:00
  • Sunday 08:30 - 17:00
Kampus Terveys, Enskan ovi (sisäänkäynti Riistakadun puolelta) avoinna:
  • Monday - Friday 07:30 - 15:30
  • Saturday 09:00 - 16:00
  • Sunday 09:00 - 16:00
Kampus Terveys, Neuvolan ovi avoinna:
  • Monday - Tuesday 07:30 - 16:00
  • Wednesday 07:30 - 18:00
  • Thursday 07:30 - 16:00
  • Friday 07:30 - 16:00
Kampus Terveys, Hammashoitolan ovi (sisäänkäynti sisäpihan puolelta) avoinna:
  • Monday - Friday 07:15 - 15:00

Muut yhteystiedot

Additional information

Vieremän terveyskeskus

Vieremän terveyskeskuksessa on perusterveydenhuollon sekä perhe- ja aikuissosiaalityön palveluja.

Osoite

Ponssentie 11, 74200 VIEREMÄ

Standard opening times

Terveyskeskus avoinna:
  • Monday - Friday 07:00 - 16:00

Muut yhteystiedot

Additional information

Terveydenhuollon sähköinen asiointi ja ajanvaraus (eTerveyspalvelu)

Voit asioida terveydenhoitoon liittyvissä kiireettömissä asioissa eTerveyspalvelussa. Sähköinen asiointi on maksutonta.

Voit varata aikaa, tilata hoitotarvikkeita ja täyttää terveydenhuollon kyselylomakkeita.

Palvelun käyttö edellyttää erillistä sähköisen asioinnin suostumusta (=palvelusopimus). Suostumuksen voit tehdä itse eTerveyspalvelun -asiointisivun Lomakkeet -kohdassa tai vastaanottokäynnin yhteydessä.

Asiointi edellyttää vahvaa tunnistautumista, joko verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Mikäli sinulla ei ole käytössä mitään näistä tunnistusvälineistä, voit antaa toiselle henkilölle valtuutuksen toimia puolestasi terveydenhuollon sähköisissä palveluissa.

Additional information

Siirry verkkoasiointiin linkin kautta pääset kirjautumaan sähköisen asioinnin sivulle.

Omaolo

Omaolo.fi is an electronic service channel for social welfare and health care whose purpose is to assess a resident’s need for care and the urgency of the matter in the following situations:

• assessment of an individual health problem or several symptoms

• assessment of health and well-being

• assessment of an illness or its risks

and guiding the resident to receive treatment in services promoting health and well-being within Omaolo and in social and health services external to Omaolo.

The contents of the Omaolo service are based on medical information and research, validated questions and, with regard to social welfare, criteria laid down in legislation on the right to social services. The personalised instructions in symptom assessments are based on the Decision Support engine with its accessories, produced by Duodecim Publishing Company Ltd. The service analyses the user's answers and uses the available information to make the feedback as personal as possible. Combined with electronic appointment booking, the user can be offered digital service chains. The aim is to guide the user to an appropriate service as easily as possible.

Omaolo is intended for residents over the age of 15. Some of the health and well-being assessments are intended for those under the age of 15. Omaolo is used by health care and social welfare professionals when they take part in the treatment of a resident who uses Omaolo, and to promote health and well-being. Omaolo is not intended for use in life-threatening situations.

Additional information

Etävastaanotto

Etävastaanotto on vaihtoehto tavalliselle vastaanottokäynnille. Etävastaanotosta voit sopia ajanvarauksen yhteydessä.

Osallistumislinkin saat tekstiviestinä älypuhelimeen tai sähköpostiin, tai molempiin.

Voit itse valita, osallistutko etävastaanotolle älypuhelimella vai tietokoneella.

Etävastaanoton aikana on mahdollista lähettää liitetiedostoja ja viestiä kirjoittamalla. Etävastaanotolla voi olla mukana omaisia/läheisiä tai muita sinun asiointiisi liittyviä ammattilaisia.

Lisätietoa etävastaanotosta saat alla olevasta linkistä.

Additional information

Sairaanhoitajan ja lääkärin etävastaanotolle voit itse varata ajan sähköisen asioinnin kautta (eTerveyspalvelut).

My Kanta pages

My Kanta Pages is an online service where citizens can view the data entered by public and private healthcare services concerning appointments and medication, as well as wellbeing data which they themselves have entered. The service is available nationwide. You can log in to the service on the kanta.fi page with banking codes, a mobile certificate or an ID card with a chip that enables the use of online services.

What can I do in My Kanta Pages?

In My Kanta Pages, you can view your prescriptions and the related dispensing data, treatment-related entries, laboratory and X-ray studies, and the data concerning a dependent child under 10 years of age. The data of a child aged between 10 and 17 can be viewed gradually once the healthcare service has made the necessary changes in the patient data systems. In My Kanta Pages, you can request a repeat prescription and save your own living will and organ donation testament. You can also monitor your own wellbeing and browse your details recorded with a wellbeing application. From spring 2021, it is possible to act on behalf of an adult in the service with an electronic mandate.

Sharing of data

With your consent, you can have an impact on the use of your data in the Kanta Services in your treatment. In My Kanta Pages, you can give your consent to or opt out of sharing your personal data. In My Kanta Pages, it is also possible to give your consent to sharing prescription data with a pharmacy in another European country if you wish to purchase medicines abroad with a Finnish prescription.

Additional information

Terveyspalvelun chat

Chat -palvelussa voit asioida nimettömänä.

Jos asiasi on henkilökohtainen, niin sairaanhoitaja pyytää sinua tekemään vahvan tunnistautumisen (Suomi.fi-tunnistus pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella).

Keskustelu on mahdollista myös muuttaa videoyhteydeksi. Saa osallistumislinkin tekstiviestinä tai sähköpostina. Linkin avattuasi voit asioida videoyhteyden kautta.

Chat-palvelun kautta voidaan lähettää liitetiedostoja (pdf tai kuva).

Kun chat–palvelu on suljettu, voit kiireettömissä asioissa jättää yhteydenottoviestin.

Additional information

Chat on avoinna arkisin kello 8-15 ja viikonloppuisin kello 9 -16. Chatin ollessa suljettuna, voit jättää viestin.

Sähköiset lomakkeet

Verkkolomakkeilla kerätään ajantasaista tietoa asiakkaan terveydentilasta. Lomakkeilla voi toimittaa esitietoja ja kotimittaustuloksia.

Käytössämme ovat muun muassa seuraavat lomakkeet:

* Sähköisen asioinnin suostumus

* Diabeteshoitotarvikkeiden tilaus

* Rokotusselvityslomake

* Hoitotarviketilaus-lomake

* Opiskeluterveydenhuollon terveyskysely

* Ehkäisyn esitietolomake

* PEF-, verenpaineen-, ja verensokeri -seurantalomakkeet

* Tupakka-, alkoholi- (Audit), huume- ja ravintokyselyt

* Kouluunlähtötarkastuksen esitietolomake

Additional information

Mielenterveys- ja päihdepsyykkarin yhteydenottolomake

Yhteydenottopyynnön voit täyttää mihin vuorokauden aikaan tahansa, täytä yhteydenottopyyntö ja mielenterveys-ja päihdepsyykkari ottaa sinuun yhteyttä. Muistathan täyttää yhteystietosi.

HUOM! Olemme lomalla 1.-7.8.2022 ajalla, tuona aikana lomakkeelle tehtyihin yhteydenottoihin vastataan 8.8.2022 alkaen. Kiireellisissä mielenterveys-ja päihdeasioissa voit olla yhteydessä ohjaus-ja neuvontapuhelimeen 040 761 4400, joka palvelee vuorokauden ympäri.

Additional information


Löysitkö etsimäsi?

Auta meitä kehittämään verkkosivujamme!