Kotihoito

Kotihoito

Kotihoito on kotipalvelun ja kotisairaanhoidollisten tehtävien muodostama kokonaisuus.

Voit saada kotihoitoa säännöllisenä tai tilapäisenä palveluna. Tilapäisellä kotihoidolla tarkoitetaan max. 1 kk ajan tarvittavaa kotihoitoa. Tilapäinen kotihoito annetaan pääasiassa palvelusetelillä. Säännöllisessä kotihoidossa palveluntarve on säännöllistä, päivittäistä ja pitkäkestoista. Kotihoito perustuu aina asiakkaan yksilölliseen hoito- ja palvelusuunnitelmaan ja palveluista tehdään viranhaltijapäätös.

Kotihoidon henkilöstö ylläpitää ja tukee asiakkaan omatoimisuutta ja arvioi asiakkaan palveluntarvetta säännöllisesti yhdessä asiakkaan kanssa hoito- ja palvelusuunnitelman mukaisesti.

Kotihoito käynnistyy arviointijaksolla, jonka aikana asiakkaalle laaditaan henkilökohtainen hoito- ja palvelusuunnitelma. Suunnitelmassa huomioidaan asiakkaan omat voimavarat, omaisten osallistuminen hoitoon ja kotihoidon palvelut.

Päivittäiset toiminnot pohjautuvat asiakkaan omiin voimavaroihin ja hänen todellisiin tarpeisiin. Kotihoito sisältää asiakkaan ohjausta ja tukemista seuraavissa jokapäiväisen elämän osa-alueissa;

* henkilökohtainen hygienia

* ravitsemus

* lääkehoito

* terveydentilan seuranta

* sairaanhoidolliset tehtävät

* toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen

* ulkoilu

* kodin siistiminen

* käyttö- ja liinavaatteiden vaatehuolto

* asioinnissa avustaminen (kauppalistan laadinnassa avustaminen ja yhteydenpito apteekkiin)

Kotihoidon tukipalvelujen avulla tuetaan päivittäistä selviytymistä kotona. Tukipalveluita myönnetään tarpeesi mukaan ja ne ovat maksullisia.

Katso tarkemmin kotihoidon tukipalveluiden kuvauksesta.

PALVELUSETELI kotihoidossa:

Henkilölle joka täyttää kotihoidon myöntämisperusteet mutta palvelutarve on n. 10 tuntia kuukaudessa, tarjotaan palveluseteliä. Palvelusetelillä asiakas voi ostaa tarvitsemansa palvelun yksityisiltä kuntayhtymän hyväksymiltä palvelusetelituottajilta. Asiakas ja palveluntuottaja tekevät kirjallisen sopimuksen jossa näkyvät annettavat palvelut.

Katso lisää palvelusetelistä Ylä-Savon Soten nettisivuilta, kohdasta palveluseteli.

Toimi näin

Jos koet että omaisesi tai itse tarvitset apua kotona selviytymisessä ota yhteys asiakasneuvonta OHJURIIN, joko puhelimitse, chatilla, sähköisellä yhteydenottolomakkeella tai tule käymään neuvontapisteella.

Yhteydenottosi jälkeen OHJURIN asiakasohjaaja tekee palveluntarpeenarvioinnin ja selvittää sopivat palvelut.

Ikäihmisten asiakasneuvonta Ohjuri

Asiakasneuvonta OHJURI antaa yksilöllistä ohjausta ja neuvontaa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alueella asuville ikäihmisille ja heidän omaisille, läheisille tai muille ikäihmisen tilanteesta huolestuneille.

OHJURI on matalankynnyksen neuvonta- ja palvelupiste, johon sinun kannattaa olla yhteydessä aina, kun tarvitset ohjausta ja neuvontaa tai tietoa palvelutarpeen selvittämisestä kotona asumisen tueksi.

OHJURIssa sinua opastaa asiakasohjaaja, joka tuntee yksityisiä ja kunnallisia palveluja sekä kolmannen sektorin toimintaa. Voit poiketa käymään ilman ajanvarausta. Neuvonta on maksutonta ja asioida voi myös anonyymisti.

Maanantai - Perjantai.

  • +358 407121190

Normaalit aukioloajat

  • Maanantaina - Keskiviikkona 09:00 - 15:00
  • Torstaina 09:00 - 14:00
  • Perjantaina 09:00 - 15:00

Vanhustyön sosiaalityöntekijä

Gerontologinen (vanhustyön) sosiaalityöntekijä. Ylä-Savon Soten seudullinen ikäihmisten sosiaalityöntekijä kotihoito ja asumispalvelut.

Ensikontakti/ yhteys puhelimitse, tarvittaessa sosiaalityöntekijän kanssa voi varata kotikäyntiajan.

  • +358 404806297

Iisalmen kotihoito

Iisalmen kotihoidon toimipiste. Ei varsinaista asiakaspalvelua. Ota yhteys ja sovi tapaaminen.

Osoite

Kilpivirrantie 7, 74120 IISALMI

Muut yhteystiedot

Puhelin
  • +358  400144472
  • +358  408304312

Sonkajärven sosiaali- ja terveyskeskus

Sonkajärven terveyskeskuksessa on perusterveydenhuollon palveluja sekä palvelukeskus Tuulikannel.

Osoite

Taivallahdentie 4, 74300 SONKAJÄRVI

Normaalit aukioloajat

Terveyskeskus on avoinna:
  • Maanantaina - Perjantaina 07:00 - 15:30

Muut yhteystiedot

Ikäihmisten asiakasneuvonta OHJURI käyntipaikka

Asiakasneuvonta OHJURI antaa yksilöllistä ohjausta ja neuvontaa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alueella asuville ikäihmisille ja heidän omaisille, läheisille tai muille ikäihmisen tilanteesta huolestuneille.

OHJURI on matalankynnyksen neuvonta- ja palvelupiste, johon sinun kannattaa olla yhteydessä aina, kun tarvitset ohjausta ja neuvontaa tai tietoa palvelutarpeen selvittämisestä kotona asumisen tueksi.

OHJURIssa sinua opastaa asiakasohjaaja, joka tuntee yksityisiä ja kunnallisia palveluja sekä kolmannen sektorin toimintaa. Voit poiketa käymään ilman ajanvarausta. Neuvonta on maksutonta ja asioida voi myös anonyymisti.

Palvelupisteesta löytyy myös omaishoidon palveluohjaaja (Iisalmi, Kiuruvesi, Sonkajärvi ja Vieremä), sekä vanhustyön sosiaalityöntekijä. Heillä on omat vastaanotto aikansa.

Osoite

Torikulma

Satamakatu 10-12, 74100 IISALMI

Normaalit aukioloajat

Asiakasneuvonta Ohjuri
  • Maanantaina - Keskiviikkona 09:00 - 15:00
  • Torstaina 09:00 - 14:00
  • Perjantaina 09:00 - 15:00

Muut yhteystiedot

Puhelin
  • +358  407121190

Vieremän kotihoito

Vieremän kotihoidon toimipiste. Ei varsinaista asiakaspalvelua. Ota yhteys ja sovi tapaaminen.

Osoite

Yrittäjätalo, käynti takapihalta

Huoltotie 6, 74200 VIEREMÄ

Muut yhteystiedot

Puhelin
  • +358  405416538

Kiuruveden kaupungintalo

Kaupungintalolta löytyvät yleispalvelukeskus, tekninen palvelukeskus sekä opetus- ja sivistyspalvelukeskus. Lisäksi kaupungintalolla toimii Ylä-Savon SOTE:n palvelupisteitä.

Osoite

Harjukatu 2, 74700 KIURUVESI

Normaalit aukioloajat

  • Maanantaina - Torstaina 08:00 - 15:45
  • Perjantaina 08:00 - 15:00

Muut yhteystiedot

Sähköposti

kaupunginhallitus@kiuruvesi.fi

Puhelin
  • +358  406707097

Ikäihmisten asiakasneuvonta Ohjurin yhteydenottopyyntö

Lomakkeella voit jättää yhteydenottopyynnön Ohjurille koskien seuraavia palveluita:

- Kotihoito

- Omaishoidontuki

- Sotainvalidien- ja veteraanien palvelut

- Asumispalvelut

- Muu ohjaus tai neuvonta

Chat

Chat -palvelu on käytössä:

* terveyspalvelut (hoitaja ja lääkärin vastaanottopalvelut)

* suun terveydenhuolto

* ikäihmisten palvelut

* päihde- ja mielenterveyspalvelut (13-30 vuotta)

* perheiden ja nuorten palvelut

* neuvola ja kouluterveydenhoidon palvelut.

Chat -palvelussa voit asioida nimettömänä.

Jos asiasi on henkilökohtainen, niin chat -palveluohjaaja pyytää sinua tekemään vahvan tunnistautumisen (Suomi.fi -tunnistus pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella).

Keskustelu on mahdollista myös muuttaa videoyhteydeksi. Saa osallistumislinkin tekstiviestinä tai sähköpostina. Linkin avattuasi voit asioida videoyhteyden kautta.

Chat -palvelun kautta voidaan lähettää liitetiedostoja (pdf tai kuva).

Kun chat–palvelu on suljettu, voit kiireettömissä asioissa jättää yhteydenottoviestin.

Ikäihmisten kotihoitoon liittyvät asiakirjat

Ikäihmisten kotihoitoon liittyvät asiakirjat: 

Kotihoidon palvelutasomääritykset ja myöntämisperusteet (Yhall 20.3.2018 § 41)

Iisalmen kotihoidon omavalvontasuunnitelma

Kiuruveden kotihoidon omavalvontasuunnitelma

Sonkajärven kotihoidon omavalvonta suunnitelma

Vieremän kotihoidon ja seudullisen päivätoiminnan omavalvontasuunnitelma

Kotona asumisen tuen omavalvonta suunnitelma