Murupolku
- Palvelut
- Ikäihmiset ja omaishoito
- Omaishoito
- Omaishoito yli 65 vuotiaille
Ikäihmisten omaishoito
Ikäihmisten omaishoito
Omaishoito on hoitomuoto, joka tukee heikentyneen toimintakyvyn, sairauden tai vamman vuoksi hoitoa tai huolenpitoa tarvitsevien henkilöiden kotona asumista. Huolenpito voi olla myös hoidettavan päivittäisten toimien tukemista, ohjaamista tai valvontaa.
Palveluohjaaja selvittää palvelua hakevan henkilön palveluntarpeet monipuolisesti yhteistyössä hoidettavan henkilön ja hänen omaistensa tai läheistensä kanssa. Palvelutarpeen arviointi on riippumaton siitä, mikä hoitomuoto tai hoitomuotojen yhdistelmä hoidettavalle mahdollisesti valitaan.
Palvelutarpeita selvitettäessä kiinnitetään huomiota henkilön fyysiseen, psyykkiseen, kognitiiviseen ja sosiaaliseen toimintakykyyn, voimavaroihin ja kuntoutumisen mahdollisuuteen sekä asuin- ja elinympäristön toimivuuteen. Palveluiden suunnittelu perustuu ikäihmisen toimintakykyä ylläpitävään ja edistävään toimintaan.
Palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä asiakasta ja hänen omaistaan ohjataan ja neuvotaan muun muassa etuuksien ja tukien hakemisessa. Palvelutarpeenarviointi voidaan tarvittaessa tehdä moniammatillisena yhteistyönä.
Hoidettavan hoito- ja palvelusuunnitelmaan kirjataan, miltä osin omaishoitaja vastaa hoidettavan hoidosta ja huolenpidosta ja miltä osin niihin mahdollisesti vastataan muilla palveluilla. Lisäksi suunnitelmaan kirjataan palvelut ja muut tukitoimet, joita hoidettava tarvitsee omaishoitajan antaman hoidon ja huolenpidon lisäksi.
Omaishoitolaki turvaa hoitajalle vähintään kaksi (2) vuorokautta lomaa kalenterikuukautta kohti. Omaishoitajien jaksamisen tukemiseksi vapaapäivät pidetään kolmen kuukauden sisällä loman kertymisestä.
Ilman omaishoitosopimusta omaistaan hoitaville kunta voi järjestää vapaan aikaisen sijaishoidon samoin periaattein kuin viralliselle omaishoitajalle. Sosiaalihuoltolain nojalla myönnettävistä vapaan aikaisista palveluista peritään sama asiakasmaksu kuin omaishoidon tuen lakisääteisestä palvelusta.
Omaishoidon tukea ei kuitenkaan myönnetä jos avuntarve kohdistuu pelkästään asiointi- ja kodinhoitotehtäviin.
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä tarjoaa mahdollisuuksien mukaan perhehoitoa ikäihmisille. Perhehoitona voidaan järjestää omaishoidon tuen lakisääteisiä vapaapäiviä.
Lisätietoa perhehoidosta saa omaishoidon tuen palveluohjaajilta.
Toimi näin
Tutustu ensin Ylä-Savon Soten omaishoidon myöntämisperusteisiin.
Hae omaishoidon tukea hakulomakkeella, joka löytyy kohdasta lomakkeet, tai saat sen omaishoidon palveluohjaajalta tai asiakasneuvonta OHJURISTA.
Täytetyn lomakeen toimitat alueen omaishoidon palveluohjaajalle. Hakemuksessa on oltava liitteenä lääkärin tai muun terveydenhuollon asiantuntijan lausunto.
Omaishoitajana toimivan tulee itse selvittää etukäteen hoitopalkkion mahdollinen vaikutus muihin saamiinsa etuuksiin.
Omaishoidon palveluohjaus Iisalmi
Omaishoidon palveluohjaaja.
- puh. +358 405434965
Normaalit aukioloajat
Palveluohjaajan soittoaika- Maanantaina - Torstaina 09:00 - 11:00
Omaishoidon palveluohjaus Kiuruvesi
Omaishoidon palveluohjaaja
- puh. +358 407605618
Normaalit aukioloajat
Palveluohjaajan soittoaika- Maanantaina - Torstaina 09:00 - 11:00
Lisätiedot
Omaishoidon palveluohjaus Sonkajärvi ja Vieremä
Omaishoidon palveluohjaaja.
- puh. +358 406491299
Normaalit aukioloajat
- Maanantaina - Torstaina 09:00 - 11:00
Ikäihmisten asiakasneuvonta Ohjuri
Asiakasneuvonta OHJURI antaa yksilöllistä ohjausta ja neuvontaa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alueella asuville ikäihmisille ja heidän omaisille, läheisille tai muille ikäihmisen tilanteesta huolestuneille.
OHJURI on matalankynnyksen neuvonta- ja palvelupiste, johon sinun kannattaa olla yhteydessä aina, kun tarvitset ohjausta ja neuvontaa tai tietoa palvelutarpeen selvittämisestä kotona asumisen tueksi.
OHJURIssa sinua opastaa asiakasohjaaja, joka tuntee yksityisiä ja kunnallisia palveluja sekä kolmannen sektorin toimintaa. Voit poiketa käymään ilman ajanvarausta. Neuvonta on maksutonta ja asioida voi myös anonyymisti.
Maanantai - Perjantai.
- puh. +358 407121190
Normaalit aukioloajat
Joka päivä lounas kello 11.30-12, tänä aikana ei ole asiakaspalvelua- Maanantaina - Keskiviikkona 09:00 - 15:00
- Torstaina 09:00 - 14:00
- Perjantaina 09:00 - 15:00
Ikäihmisten asiakasneuvonta OHJURI käyntipaikka
Asiakasneuvonta OHJURI antaa yksilöllistä ohjausta ja neuvontaa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alueella asuville ikäihmisille ja heidän omaisille, läheisille tai muille ikäihmisen tilanteesta huolestuneille.
OHJURI on matalankynnyksen neuvonta- ja palvelupiste, johon sinun kannattaa olla yhteydessä aina, kun tarvitset ohjausta ja neuvontaa tai tietoa palvelutarpeen selvittämisestä kotona asumisen tueksi.
OHJURIssa sinua opastaa asiakasohjaaja, joka tuntee yksityisiä ja kunnallisia palveluja sekä kolmannen sektorin toimintaa. Voit poiketa käymään ilman ajanvarausta. Neuvonta on maksutonta ja asioida voi myös anonyymisti.
Palvelupisteesta löytyy myös omaishoidon palveluohjaaja (Iisalmi, Kiuruvesi, Sonkajärvi ja Vieremä), sekä vanhustyön sosiaalityöntekijä. Heillä on omat vastaanotto aikansa.
Osoite
Torikulma
Satamakatu 10-12, 74100 IISALMI
Normaalit aukioloajat
Asiakasneuvonta Ohjuri- Maanantaina - Keskiviikkona 09:00 - 15:00
- Torstaina 09:00 - 14:00
- Perjantaina 09:00 - 15:00
Muut yhteystiedot
Puhelin
- puh. +358 407121190
Lisätiedot
Palvelun aukioloajat
Ikäihmisten asiakasneuvonta Ohjurin yhteydenottopyyntö
Lomakkeella voit jättää yhteydenottopyynnön Ohjurille koskien seuraavia palveluita:
- Kotihoito
- Omaishoidontuki
- Sotainvalidien- ja veteraanien palvelut
- Asumispalvelut
- Muu ohjaus tai neuvonta
Chat
Chat-palvelu on käytössä:
* terveyspalvelut (hoitaja ja lääkärin vastaanottopalvelut)
* suun terveydenhuolto
* ikäihmisten palvelut
* neuvola ja kouluterveydenhoidon palvelut
* päihde- ja mielenterveyspalvelut (13-30 vuotta), voit jättää yhteydenottoviestin.
* perheiden ja nuorten palvelut, voit jättää yhteydenottoviestin.
Chat -palvelussa voit asioida nimettömänä.
Jos asiasi on henkilökohtainen, niin chat-palveluohjaaja pyytää sinua tekemään vahvan tunnistautumisen (Suomi.fi-tunnistus pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella).
Keskustelu on mahdollista myös muuttaa videoyhteydeksi. Saa osallistumislinkin tekstiviestinä tai sähköpostina. Linkin avattuasi voit asioida videoyhteyden kautta.
Chat-palvelun kautta voidaan lähettää liitetiedostoja (pdf tai kuva).
Kun chat–palvelu on suljettu, voit kiireettömissä asioissa jättää yhteydenottoviestin.