Murupolku
- Palvelut
- Asiointi, neuvonta ja ajanvaraus
- Palveluseteli ja yksityiset palveluntuottajat
- Palveluseteli asiakkaalle
Palveluseteli asiakkaalle -sivun
Palveluseteli asiakkaalle
Kenelle ja paljonko?
Palveluseteli on henkilökohtainen, eikä sitä voi vaihtaa rahaksi eikä palveluseteliä voi käyttää muuhun kuin myöntämispäätöksessä määriteltyyn tarkoitukseen. Palvelusetelin voimassaoloaika, käyttötarkoitus ja arvo määritellään asiakkaalle tehdyn palvelutarpeen arvioinnin perusteella.
Palvelusetelillä tuotetusta palvelusta ei voi saada kotitalousvähennystä.
Asiakas maksaa omavastuuosuutena palveluntuottajan perimän hinnan ja palvelusetelin välisen erotuksen.
Mitä teen, kun minulle on myönnetty palveluseteli?
Palvelusetelin saatuasi voit valita haluamasi palveluntuottajan osoitteesta parastapalvelua.fi
Palveluntuottajien vertailu ja valinta eivät vaadi kirjautumista järjestelmään. Kirjautumalla järjestelmään näet tietosi, sinulle myönnetyt palvelusetelit sekä käyttämäsi palvelut.
Palvelusetelissä on numero ja se annetaan palveluntuottajalle. Näin asiakkaan ja palveluntuottajan välille syntyy sopimus, joka kuuluu kuluttajasuojalain piiriin.
Voit halutessasi ostaa palveluntuottajalta lisäpalveluita, jotka maksat itse.
PSOP-järjestelmässä voit seurata käyttämiäsi palveluita ja saada tietoa käytettävissä olevista palveluista ja niiden tarjoajista:
- voit vertailla eri palveluntuottajia
- voit valtuuttaa läheisesi hoitamaan asioita puolestasi
- voit pyytää palvelusetelipalveluista omavastuuraportin palveluntuottajalta. Raportista voit tarkistaa, että merkinnät ovat oikein. Raportista näet myös maksuosuuden, joka jää sinun maksettavaksesi.
Ongelmatilanteet
Jos sinulla tulee palveluntuottajan kanssa erimielisyyttä palvelusta, ensisijaisesti asia pitää sopia palveluntuottajan kanssa. Jos ratkaisua ei synny, voit tehdä asiasta kirjallisen valituksen kuluttajariitalautakuntaan.
Asiakkaan ja palveluntuottajan välistä sopimussuhdetta koskevat sopimuksen sisällön mukaan määräytyvät kuluttajaoikeuden ja sopimusoikeuden säännökset ja oikeusperiaatteet.
Asiakasta koskevat sosiaalihuollon asiakaslain ja potilaslain mukaiset oikeudet. Jos asiakas on palvelusetelillä hankittavaan palveluun tyytymätön, hän voi tehdä muistutuksen sosiaali- ja terveystoimelle ja palveluntuottajalle. Hän voi myös vaihtaa palveluntuottajaa. Palveluun liittyvistä epäkohdista hän voi olla myös yhteydessä sosiaali- tai potilasasiamieheen ja/ tai tehdä kantelun valvontaviranomaisille kuten aluehallintoviranomaisille (AVI).
Palvelusetelituottajat
Palvelusetelillä asiakas voi ostaa palveluita kuntayhtymän vahvistamilta palvelusetelituottajilta.
Katso palvelut ja niiden palveluntarjoajat täältä.
Ohjeita:
Palvelusetelin käyttöohje asiakkaalle
Palvelusetelisopimuksen vähimmäissisältö
Lisätietoja palvelusetelistä asiakkaalle
Lisätietoja palvelusetelistä asiakkaalle:
Asiakasneuvonta OHJURI (kotihoidon palvelusetelit)
puhelin 0407121190
maanantai-perjantai kello 9-14
(lounastauko kello 11.30-12)
Satamakatu 10-12 (Torikulma), 74100 Iisalmi
Omaishoidon palveluohjaajat
soittoaika maanantai-torstai kello 9 - 11/ ajanvaraus
Iisalmi
puhelin 0405434965
Kiuruvesi
puhelin 0407605618
Sonkajärvi ja Vieremä
puhelin 0406491299
Lapsiperheiden kotipalvelu, palveluohjaaja
arkisin kello 12-14
puhelin 0400144514
yhteydenottopyyntö lomake löytyy myös lapsiperheiden sivuilta
Tehostettu palveluasuminen
palveluvastaava (ostopalvelut)
puhelin 0407470456
Asumispalvelujen hallinto
Meijerikatu 4, 2 kerros, 74120 Iisalmi
Henkilökohtainen apu (vammaispalvelu)
puhelintunti arkisin kello 12-13, muuna aikoina voi jättää viestin
Kiuruvesi, Sonkajärvi, Vieremä: yli 25-vuotiaat asiakkaat
sosiaalityöntekijä
puhelin 0405949225
Iisalmi: yli 25-vuotiaat asiakkaat
sosiaalityöntekijä
puhelin 0406371298
Kaikki kunnat: alle 25-vuotiaat
sosiaalityöntekijä
puhelin 0400313249