Murupolku
- Palvelut
- Terveys ja sairaanhoito
- Reseptin uusiminen
Reseptin uusiminen
Reseptin uusiminen
Voit tehdä reseptin uusimispyynnön sähköisesti Omakanta-palvelussa, apteekissa tai puhelimitse soittamalla Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän vastaanottopalvelujen puhelimeen.
Saat tekstiviestin uusitusta sähköisestä reseptistä, mikäli olet jättänyt puhelinnumerosi uusimispyyntöön. Saat tekstiviestin myös, jos reseptiä ei voi jostakin syystä uusia. Tee uudistamispyynnön ajoissa, sillä terveydenhuollon ammattihenkilöillä on 8 vuorokautta aikaa käsitellä uudistamispyyntösi.
Uudistamispyynnön käsittelyn jälkeen lääkkeet ovat saatavilla kaikista suomalaisista apteekeista.
Toimi näin
Tee reseptin uusimispyyntö Omakanta-verkkoasioinnin kautta, apteekissa, puhelimitse tai pyydä uusimaan resepti vastaanotolla asioidessasi.
Terveyspalvelun chat
Chat -palvelussa voit asioida nimettömänä.
Jos asiasi on henkilökohtainen, niin sairaanhoitaja pyytää sinua tekemään vahvan tunnistautumisen (Suomi.fi-tunnistus pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella).
Keskustelu on mahdollista myös muuttaa videoyhteydeksi. Saa osallistumislinkin tekstiviestinä tai sähköpostina. Linkin avattuasi voit asioida videoyhteyden kautta.
Chat-palvelun kautta voidaan lähettää liitetiedostoja (pdf tai kuva).
Kun chat–palvelu on suljettu, voit kiireettömissä asioissa jättää yhteydenottoviestin.
Lisätiedot
Omakanta
Omakanta on verkkopalvelu, josta kansalainen näkee julkisen ja yksityisen terveydenhuollon kirjaamia tietoja potilaskäynneistä ja lääkityksestä sekä itse tallentamiaan hyvinvointitietoja. Palvelu on valtakunnallinen. Kirjautuminen palveluun tapahtuu kanta.fi-sivustolta pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sirullisella verkkoasioinnin mahdollistavalla henkilökortilla.
Omakannasta näet omat reseptisi, hoitojen kirjaukset sekä laboratorio- ja röntgentutkimukset. Omakannassa on saatavilla EU:n koronatodistus.
Omakannassa voit lisäksi
- pyytää reseptin uusimista
- tallentaa oman hoitotahdon ja elinluovutustahdon
- antaa luovutusluvan omien tietojen luovuttamiseen tai kieltää niiden luovuttamisen
- seurata omaa hyvinvointiasi ja tarkastella hyvinvointisovelluksella tallennettuja tietoja.
Omakannassa voi nähdä alle 10-vuotiaan huollettavan tiedot. 10–17-vuotiaan huollettavan tiedot voi nähdä vähitellen, kun terveydenhuollossa on tehty tarvittavat muutokset potilastietojärjestelmiin.
Täysi-ikäinen ja täysivaltainen henkilö voi asioida toisen aikuisen puolesta Omakannassa. Asiointi perustuu valtuutukseen Suomi.fi-valtuuksissa. Omakannassa asiointiin tarvittavan valtuuden nimi on ”Terveydenhuollon asioiden hoito.”