Murupolku

Sairaanhoitajan vastaanotto

Sairaanhoitajan vastaanotto

Kaikissa terveyden- ja sairaanhoitoon liittyvissä asioissa ei tarvitse varata aikaa lääkärille, vaan voit hakeutua terveyskeskuksen sairaanhoitajan vastaanotolle. Voit kääntyä sairaanhoitajan puoleen, kun tarvitset lyhytkestoisen sairaanhoidollisen toimenpiteen, esimerkiksi ompeleiden poiston. Sairaanhoitajat vastaavat yhdessä asiakkaan kanssa kansansairauksien, kuten diabeteksen, verenpainetaudin ja sydän- ja verisuonisairauksien ennaltaehkäisystä ja hoidosta.

Sairaanhoitaja

* kirjoittaa lyhyitä sairauslomia ja antaa hoito-ohjeita

* ohjaa toimenpiteisiin valmistautumisessa

* antaa yleistä terveysneuvontaa

* hoitaa haavoja

* poistaa haavaompeleet

* toteuttaa lääkärin määräämät lääkehoidot

* antaa rokotuksia. Kaukomatkan vuoksi tarvitaan rokotussuunnitelma. Varaa aika rokotushoitajalle. Kausi-influenssarokotukset järjestetään erillisen ilmoituksen mukaisesti

* antaa terveysneuvontaa ja ohjausta sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon

* tekee terveystarkastuksia

* arvioi maksutta jaettavien hoitotarvikkeiden tarpeen ja opastaa niiden käyttöä.

Potilas ottaa yhteyttä terveyskeskukseen puhelimitse, sähköistä palvelua käyttäen tai tulemalla itse paikalle. Takaisinsoittoon tallentuneisiin puheluihin vastataan saman päivän aikana.

Sairaanhoitajan vastaanotot ovat maksullisia.

Toimi näin

Ajan voit varata joko puhelimitse tai sähköisesti Ylä-Savon SOTE:n Internet- sivun kautta.

Haavahoitajan ajanvaraus Iisalmi

Kun tarvitset vastaanottoaikaa, ole yhteydessä vastaanottojen sairaanhoitajaan, joka kartoittaa hoidon tarpeesi. Sairaanhoitaja voi hoidon tarpeen arvioinnin perusteella ohjata sinut käymään laboratoriokokeissa tai tarvittaessa varata sinulle ajan lääkärin vastaanotolle. Sairaanhoitajat ohjaavat ja neuvovat myös puhelimessa, jolloin sinun ei tarvitse tulla vastaanotolle.

  • +358 400397528

Päivystyksen puhelinneuvonta

Soita henkeä uhkaavassa tilanteessa yleiseen hätänumeroon 112.

Kun tarvitset kiireellistä ja päivystyksellistä hoitoa, soita päivystyksen puhelinneuvontaan ennen vastaanotolle hakeutumista. Puhelinneuvonnan sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvioinnin, neuvoo ja ohjaa sinua.

Päivystyksessä on puheluiden takaisinsoittopalvelu. Kun soitat, kuuntele vastaajan viesti loppuun. Puhelinnumerosi tallentuu takaisinsoittojärjestelmään ja hoitaja soittaa sinulle takaisin mahdollisimman pian. Mikäli sinulla on salainen puhelinnumero, näppäile puhelinnumerosi, johon soitamme takaisin.

  • 0172722346

Normaalit aukioloajat

Auki 24/7

Hoidontarpeen arviointi

Sairaanhoitaja arvioi oireidesi perusteella hoidon tarpeen ja kiireellisyyden, ohjaa omahoitoon, tarvittaessa suunnittelee ja järjestää jatkohoidon.

  • Takaisinsoitto 0172724222

Normaalit aukioloajat

Avoinna arkisin klo 8-15
  • Maanantaina - Perjantaina 08:00 - 15:00

Kiuruveden terveyskeskus

Kiuruveden terveyskeskuksessa on perusterveydenhuollon ja perhe- ja aikuissosiaalityön palveluja sekä hoitokodit Niva ja Veikkola.

Osoite

Nivankatu 31, 74700 KIURUVESI

Normaalit aukioloajat

  • Maanantaina - Perjantaina 06:30 - 18:00

Muut yhteystiedot

Sonkajärven sosiaali- ja terveyskeskus

Sonkajärven terveyskeskuksessa on perusterveydenhuollon palveluja sekä palvelukeskus Tuulikannel.

Osoite

Taivallahdentie 4, 74300 SONKAJÄRVI

Normaalit aukioloajat

Terveyskeskus on avoinna:
  • Maanantaina - Perjantaina 07:00 - 15:30

Muut yhteystiedot

Iisalmen terveyskeskus

Iisalmen terveyskeskuksessa on perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja sekä osastopalvelut.

Osoite

Korva-, nenä- ja kurkkutautien lääkärin vastaanotolle sekä suun terveydenhuoltoon sisäänkäynti sisäpihan puolelta.

Meijerikatu 2, 74120 IISALMI

Normaalit aukioloajat

  • Maanantaina - Perjantaina 07:30 - 20:00
  • Lauantaina 08:30 - 20:00
  • Sunnuntaina 08:30 - 20:00

Muut yhteystiedot

Vieremän terveyskeskus

Vieremän terveyskeskuksessa on perusterveydenhuollon sekä perhe- je aikuissosiaalityön palveluja.

Osoite

Ponssentie 11, 74200 VIEREMÄ

Normaalit aukioloajat

Terveyskeskus avoinna:
  • Maanantaina - Perjantaina 07:00 - 16:00

Muut yhteystiedot

Terveydenhuollon sähköinen asiointi ja ajanvaras (eTerveyspalvelu)

Voit asioida terveydenhoitoon liittyvissä kiireettömissä asioissa eTerveyspalvelussa. Sähköinen asiointi on maksutonta.

Voit varata aikaa, tilata hoitotarvikkeita ja täyttää terveydenhuollon kyselylomakkeita.

Osa sähköisistä palveluista edellyttää erillistä sähköisen asioinnin suostumusta. Suostumuksen voit tehdä eTerveyspalvelun -asiointisivun Lomakkeet -kohdassa tai vastaanottokäynnin yhteydessä.

Asiointi edellyttää vahvaa tunnistautumista, joko verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Mikäli sinulla ei ole käytössä mitään näistä tunnistusvälineistä, voit antaa toiselle henkilölle valtuutuksen toimia puolestasi terveydenhuollon sähköisissä palveluissa.

Marevan annostelu ja INR-vastaus tekstiviestillä

Laskimotukoksen tai keuhkoveritulpan hoitoon tarvitaan verenohennushoitoa, joka estää uusien tulppien synnyn, sydämen tekoläpät ja useat muutkin tilanteet tai sairaudet vaativan veren ohentamista. Veren hyytymisaikaa pidennetään lääkkeillä 2–3 kertaa normaalia pidemmäksi. Tällöin veri vielä hyytyy, mutta tavallista hitaammin. Pienet verenvuodot lakkaavat verihiutaleiden avulla, joihin verenohennuslääkitys ei vaikuta. Lisätiedot ja sopimus palvelun käytöstä hoitavalta sairaanhoitajalta ja/tai lääkäriltä.

Chat

Chat -palvelu on käytössä:

* terveyspalvelut (hoitaja ja lääkärin vastaanottopalvelut)

* suun terveydenhuolto

* ikäihmisten palvelut

* päihde- ja mielenterveyspalvelut (13-30 vuotta)

* perheiden ja nuorten palvelut

* neuvola ja kouluterveydenhoidon palvelut.

Chat -palvelussa voit asioida nimettömänä.

Jos asiasi on henkilökohtainen, niin chat -palveluohjaaja pyytää sinua tekemään vahvan tunnistautumisen (Suomi.fi -tunnistus pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella).

Keskustelu on mahdollista myös muuttaa videoyhteydeksi. Saa osallistumislinkin tekstiviestinä tai sähköpostina. Linkin avattuasi voit asioida videoyhteyden kautta.

Chat -palvelun kautta voidaan lähettää liitetiedostoja (pdf tai kuva).

Kun chat–palvelu on suljettu, voit kiireettömissä asioissa jättää yhteydenottoviestin.

Sähköiset lomakkeet

Verkkolomakkeilla kerätään ajantasaista tietoa asiakkaan terveydentilasta. Lomakkeilla voi toimittaa esimerkiksi esitietoja vastaanottoaikaa tai toimenpidettä varten sekä kotimittaustuloksia. Käytössämme ovat muun muassa seuraavat lomakkeet:

* Sähköisen asioinnin suostumus

* Diabeteshoitotarvikkeiden tilaus

* Rokotusselvityslomake

* Hoitotarviketilaus-lomake

* Opiskeluterveydenhuollon terveyskysely

* Ehkäisyn esitietolomake

* PEF-, verenpaineen-, ja verensokeri -seurantalomakeet

* Tupakka-, alkoholi- (Audit), huume- ja ravintokyselyt

* Kouluunlähtötarkastuksen esitietolomake

Etävastaanotto

Etävastaanotto on vaihtoehto tavalliselle vastaanottokäynnille. Etävastaanotosta voit sopia ajanvarauksen yhteydessä.

Osallistumislinkin saat tekstiviestinä älypuhelimeen tai sähköpostiin, tai molempiin.

Voit itse valita, osallistutko etävastaanotolle älypuhelimella vai tietokoneella.

Etävastaanoton aikana on mahdollista lähettää liitetiedostoja ja viestiä kirjoittamalla. Etävastaanotolla voi olla mukana omaisia/läheisiä tai muita sinun asiointiisi liittyviä ammattilaisia.

Mielenterveys- ja päihdepsyykkarin yhteydenottolomake

Yhteydenottopyynnön voit täyttää mihin vuorokauden aikaan tahansa, täytä yhteydenottopyyntö ja mielenterveys-ja päihdepsyykkari ottaa sinuun yhteyttä. Muistathan täyttää yhteystietosi.

Puolesta asiointi/Valtuutus yli 18 – vuotiaan puolesta asiointiin

Puolesta asiointi/Valtuutus yli 18 – vuotiaan puolesta asiointiin