Kotihoidon tukipalvelut

Kotihoidon tukipalvelut

Kotihoidon tukipalvelut kuuluvat kunnan harkinnan perusteella järjestettäviin palveluihin. Tukipalvelujen tarkoituksena on tukea pääasiassa ikäihmisten kotona asumista. Tukipalvelujen myöntäminen perustuu asiakasohjaajan tekemään palvelutarpeen arviointiin. Arviointi tehdään puhelimessa tai kotikäynnillä.

Palveluja ei voi aloittaa ennen kuin siitä on tehty päätös.

Ateriapalvelut

Kotiin kuljetettavan aterian myöntämisperusteena on toimintakyvyn aleneminen joko tilapäisesti tai pysyvästi eikä henkilö itse pysty laittamaan ateriaa tai järjestämään ruokailua muuten.

Turvapalvelut

Turvapalveluihin kuuluu muun muassa turvapuhelin, turvaranneke, ovihälytin ja palovaroitin. Turvapalvelujen tarkoituksena on tukea kotona selviytymistä ja lisätä tarvittaessa turvallisuuden tunnetta. Turvapalvelut mahdollistavat avun saannin kotiin ympäri vuorokauden. Turvapuhelimen rannekkeen avulla voi hälyttää apua kotihoidosta tai sovitusti omaisilta/ läheisiltä.

Turvapuhelimen voi saada, jos asiakkaalla on alentunut toimintakyky.

Muut itse kustannettavat palvelut

Ohjaamme palvelun hakemisessa muun muassa siivous-, asiointi-, talonmies- ja kauppapalveluissa.

Toimi näin

Ota yhteys asiakasneuvonta OHJURIIN joko soittamalla, eChatissa, sähköisellä yhteydenottolomakkeella tai tule asioimaan neuvontapisteelle Iisalmeen.

OHJURIN asiakasohjaajat kertovat ja neuvovat tukipalveluiden saamisessa tai niiden hankkimisesta itsenäisesti.

Ikäihmisten asiakasneuvonta Ohjuri

Asiakasneuvonta OHJURI antaa yksilöllistä ohjausta ja neuvontaa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alueella asuville ikäihmisille ja heidän omaisille, läheisille tai muille ikäihmisen tilanteesta huolestuneille.

OHJURI on matalankynnyksen neuvonta- ja palvelupiste, johon sinun kannattaa olla yhteydessä aina, kun tarvitset ohjausta ja neuvontaa tai tietoa palvelutarpeen selvittämisestä kotona asumisen tueksi.

OHJURIssa sinua opastaa asiakasohjaaja, joka tuntee yksityisiä ja kunnallisia palveluja sekä kolmannen sektorin toimintaa. Voit poiketa käymään ilman ajanvarausta. Neuvonta on maksutonta ja asioida voi myös anonyymisti.

Maanantai - Perjantai.

  • +358 407121190

Normaalit aukioloajat

  • Maanantaina - Keskiviikkona 09:00 - 15:00
  • Torstaina 09:00 - 14:00
  • Perjantaina 09:00 - 15:00

Ikäihmisten asiakasneuvonta OHJURI käyntipaikka

Asiakasneuvonta OHJURI antaa yksilöllistä ohjausta ja neuvontaa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alueella asuville ikäihmisille ja heidän omaisille, läheisille tai muille ikäihmisen tilanteesta huolestuneille.

OHJURI on matalankynnyksen neuvonta- ja palvelupiste, johon sinun kannattaa olla yhteydessä aina, kun tarvitset ohjausta ja neuvontaa tai tietoa palvelutarpeen selvittämisestä kotona asumisen tueksi.

OHJURIssa sinua opastaa asiakasohjaaja, joka tuntee yksityisiä ja kunnallisia palveluja sekä kolmannen sektorin toimintaa. Voit poiketa käymään ilman ajanvarausta. Neuvonta on maksutonta ja asioida voi myös anonyymisti.

Palvelupisteesta löytyy myös omaishoidon palveluohjaaja (Iisalmi, Kiuruvesi, Sonkajärvi ja Vieremä), sekä vanhustyön sosiaalityöntekijä. Heillä on omat vastaanotto aikansa.

Osoite

Torikulma

Satamakatu 10-12, 74100 IISALMI

Normaalit aukioloajat

Asiakasneuvonta Ohjuri
  • Maanantaina - Keskiviikkona 09:00 - 15:00
  • Torstaina 09:00 - 14:00
  • Perjantaina 09:00 - 15:00

Muut yhteystiedot

Puhelin
  • +358  407121190

Ikäihmisten asiakasneuvonta Ohjurin yhteydenottopyyntö

Lomakkeella voit jättää yhteydenottopyynnön Ohjurille koskien seuraavia palveluita:

- Kotihoito

- Omaishoidontuki

- Sotainvalidien- ja veteraanien palvelut

- Asumispalvelut

- Muu ohjaus tai neuvonta

Chat

Chat on käytössä:

* terveyspalvelut (hoitaja ja lääkärin vastaanottopalvelut)

* suun terveydenhuolto

* ikäihmisten palvelut

* päihde- ja mielenterveyspalvelut (13-30 vuotta)

* perheiden ja nuorten palvelut

* neuvola ja kouluterveydenhoidon palvelut.

Jos asiasi on henkilökohtainen, niin ammattilainen pyytää sinua chatissa tekemään vahvan tunnistautumisen (Suomi.fi -tunnistus pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella).

Ammattilaisen aloitteesta keskustelu on mahdollista myös laajentaa videopuheluksi. Tällöin ammattilainen lähettää sinulle linkin tekstiviestinä tai sähköpostina. Linkin avattuasi ammattilainen näkee sinut tietokoneeltaan ja sinä näet ammattilaisen omalta laitteeltasi (älypuhelin/tietokone).

Chatin kautta ammattilainen voi lähettää sinulle älypuhelimeen tai sähköpostiisi liitetiedostoja. Sinulla on myös mahdollisuus lähettää ammattilaisen pyynnöstä liitetiedostoja (pdf tai kuva).

Kun chat–palvelu on suljettu, voit kiireettömissä asioissa jättää yhteydenottoviestin.