Palveluseteli asiakkaalle -sivun

Palveluseteli asiakkaalle

Kenelle ja paljonko?

Palveluseteli on henkilökohtainen, eikä sitä voi vaihtaa rahaksi eikä palveluseteliä voi käyttää muuhun kuin myöntämispäätöksessä määriteltyyn tarkoitukseen. Palvelusetelin voimassaoloaika, käyttötarkoitus ja arvo määritellään asiakkaalle tehdyn palvelutarpeen arvioinnin perusteella.

Palvelusetelillä tuotetusta palvelusta ei voi saada kotitalousvähennystä.
Asiakas maksaa omavastuuosuutena palveluntuottajan perimän hinnan ja palvelusetelin välisen erotuksen.

Mitä teen, kun minulle on myönnetty palveluseteli?

Palvelusetelin saatuasi voit valita haluamasi palveluntuottajan osoitteesta parastapalvelua.fi

Palveluntuottajien vertailu ja valinta eivät vaadi kirjautumista järjestelmään. Kirjautumalla järjestelmään näet tietosi, sinulle myönnetyt palvelusetelit sekä käyttämäsi palvelut.

Palvelusetelissä on numero ja se annetaan palveluntuottajalle. Näin asiakkaan ja palveluntuottajan välille syntyy sopimus, joka kuuluu kuluttajasuojalain piiriin. 

Voit halutessasi ostaa palveluntuottajalta lisäpalveluita, jotka maksat itse.

PSOP-järjestelmässä voit seurata käyttämiäsi palveluita ja saada tietoa käytettävissä olevista palveluista ja niiden tarjoajista:

Ongelmatilanteet

Jos sinulla tulee palveluntuottajan kanssa erimielisyyttä palvelusta, ensisijaisesti asia pitää sopia palveluntuottajan kanssa. Jos ratkaisua ei synny, voit tehdä asiasta kirjallisen valituksen kuluttajariitalautakuntaan.

Asiakkaan ja palveluntuottajan välistä sopimussuhdetta koskevat sopimuksen sisällön mukaan määräytyvät kuluttajaoikeuden ja sopimusoikeuden säännökset ja oikeusperiaatteet. 

Asiakasta koskevat sosiaalihuollon asiakaslain ja potilaslain mukaiset oikeudet. Jos asiakas on palvelusetelillä hankittavaan palveluun tyytymätön, hän voi tehdä muistutuksen sosiaali- ja terveystoimelle ja palveluntuottajalle. Hän voi myös vaihtaa palveluntuottajaa. Palveluun liittyvistä epäkohdista hän voi olla myös yhteydessä sosiaali- tai potilasasiamieheen ja/ tai tehdä kantelun valvontaviranomaisille kuten aluehallintoviranomaisille (AVI).

Palvelusetelituottajat

Palvelusetelillä asiakas voi ostaa palveluita kuntayhtymän vahvistamilta palvelusetelituottajilta.
Katso palvelut ja niiden palveluntarjoajat täältä. 

Ohjeita:
Palvelusetelin käyttöohje asiakkaalle
Palvelusetelisopimuksen vähimmäissisältö
 

Lisätietoja palvelusetelistä asiakkaalle

Lisätietoja palvelusetelistä asiakkaalle:

Asiakasneuvonta OHJURI (kotihoidon palvelusetelit)
puhelin 0407121190
maanantaista keskiviikkoon ja perjantaisin kello 9-15      
torstaisin kello 9-14     
(lounastauko kello 11.30-12)    
Satamakatu 10-12 (Torikulma), 74100 Iisalmi

Omaishoidon palveluohjaajat
soittoaika maanantai-torstai kello 9 - 11/ ajanvaraus
Iisalmi
puhelin 0405434965

Kiuruvesi
puhelin 0407605618

Sonkajärvi ja Vieremä
puhelin 0406491299
 

Lapsiperheiden kotipalvelu, palveluohjaaja
arkisin kello 12 - 14
puhelin 040144514
yhteydenottopyyntö lomake löytyy myös lapsiperheiden sivuilta
 

Tehostettu palveluasuminen
palveluvastaava (ostopalvelut)
puhelin 0407470456
Asumispalvelujen hallinto
Meijerikatu 4, 2 kerros, 74120 Iisalmi
 

Henkilökohtainen apu (vammaispalvelu)
puhelinutunti arkisin kello 12-13, muuna aikoina voi jättää viestin

Kiuruvesi, Sonkajärvi, Vieremä: yli 25-vuotiaat asiakkaat
sosiaalityöntekijä
puhelin 0405949225

Iisalmi: yli 25-vuotiaat asiakkaat
sosiaalityöntekijä
puhelin 0406371298

Kaikki kunnat: alle 25-vuotiaat
sosiaalityöntekijä
puhelin 0400313249


Löysitkö etsimäsi?

Auta meitä kehittämään verkkosivujamme!