Perhetyö

Perhetyö

Perhetyö on sosiaalihuoltolain mukaista palvelua, jonka tehtävänä on auttaa ja tukea lapsiperheitä selviytymään arjessa. Perhetyötä tehdään perheen kanssa yhdessä laaditun suunnitelman ja tavoitteiden pohjalta. Perhetyön tavoitteena on löytää perheen omia voimavaroja ohjauksen, neuvonnan ja yhdessät tekemisen keinoin.

Työtä tehdään pääsääntöisesti perheiden kotona yhteistyössä perheenjäsenten kanssa. Työskentely on luottamuksellista ja sen kesto määräytyy perheen tarpeiden mukaan. Tapaamiset ovat etukäteen suunniteltuja ja perheen kanssa yhdessä sovittuja. Perhetyötä ei ole tarkoitettu lasten-ja kodinhoitoon.

Perhetyöllä tuetaan

vanhemmuutta

lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä

perheiden elämänhallintaa

myönteistä muutosta

Toimi näin

Jos koet tarvitsevasi perhetyötä, ota yhteyttä lapsiperheiden palveluohjaajaan, joka arvioi perhetyön tarvetta.

Lapsiperheiden palveluohjaus

Voit soittaa Lapsiperheiden palveluohjaus numeroon, kun

•olet huolestunut lapsestasi

•perhesuhteissanne on ongelmaa

•tarvitset apua kotiin ja tukea arjen askareisiin

•haluat keskustella perheenne tilanteesta

•et tiedä, mistä muualta kysyisit neuvoa

  • +358 400144514

Normaalit aukioloajat

  • Maanantaina - Perjantaina 08:00 - 14:00

Lapsiperheiden palveluohjauksen yhteydenottolomake

Yhteydenottopyynnön voit täyttää mihin vuorokauden aikaan tahansa, täytä yhteydenottopyyntö ja palveluohjaaja ottaa sinuun yhteyttä. Muistathan täyttää yhteystietosi.

Etävastaanotto

Etävastaanotto on vaihtoehto tavalliselle vastaanottokäynnille tai puhelimitse tapahtuvalle asioinnille.

Sovitusta etävastaanotosta saat linkin tekstiviestinä älypuhelimeen tai sähköpostiin, tai molempiin.

Voit itse valita, osallistutko etävastaanotolle älypuhelimella vai tietokoneella.

Ammattilainen voi lähettää etävastaanoton aikana sinulle liitetiedostoja, samoin sinä voit lähettää tarvittaessa liitetiedostoja ammattilaiselle.

Etäyhteydessä on mahdollista viestiä myös kirjoittamalla. Etäyhteyteen ammattilainen voi kutsua tarvittaessa myös sinun omaisia/läheisiä tai muita ammattilasia.

Chat

Chat on käytössä:

* terveyspalvelut (hoitaja ja lääkärin vastaanottopalvelut)

* suun terveydenhuolto

* ikäihmisten palvelut

* päihde- ja mielenterveyspalvelut (13-30 vuotta)

* perheiden ja nuorten palvelut

* neuvola ja kouluterveydenhoidon palvelut.

Jos asiasi on henkilökohtainen, niin ammattilainen pyytää sinua chatissa tekemään vahvan tunnistautumisen (Suomi.fi -tunnistus pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella).

Ammattilaisen aloitteesta keskustelu on mahdollista myös laajentaa videopuheluksi. Tällöin ammattilainen lähettää sinulle linkin tekstiviestinä tai sähköpostina. Linkin avattuasi ammattilainen näkee sinut tietokoneeltaan ja sinä näet ammattilaisen omalta laitteeltasi (älypuhelin/tietokone).

Chatin kautta ammattilainen voi lähettää sinulle älypuhelimeen tai sähköpostiisi liitetiedostoja. Sinulla on myös mahdollisuus lähettää ammattilaisen pyynnöstä liitetiedostoja (pdf tai kuva).

Kun chat–palvelu on suljettu, voit kiireettömissä asioissa jättää yhteydenottoviestin.

Mielenterveys- ja päihdepsyykkarin yhteydenottolomake

Yhteydenottopyynnön voit täyttää mihin vuorokauden aikaan tahansa, täytä yhteydenottopyyntö ja mielenterveys-ja päihdepsyykkari ottaa sinuun yhteyttä. Muistathan täyttää yhteystietosi.